2011. július 7., csütörtök

Miért éppen Subaru?

Milyen kritériumok alapján esett a választás a japán minibuszra? Kellett egy autó, amire igaz, hogy:
- rendszámos, műszaki vizsgával rendelkezik
- kapcsolható az összkerékhajtás
- személygépkocsinál nagyobb hasmagasság
- legalább 5 ember utazhat benne
- nagy a csomagtér, jól lehet vele cuccolni
- 2 ember aludhat benne
- alacsony fogyasztás
- alacsony vételár
- megbízható konstrukció

4WD tapasztalatom a Toyotával és a Mitsubishivel volt. A legkisebb Land Cruiserekért is sokat kértek, a nagyobb, 5 ajtós modellek ára (amik megfelelnek a fenti paramétereknek) pedig tényleg messze túlmutattak a büdszén. Mitsubishiből az L200-as pickupot ismertem kívülről-belülről, de a pickupok a szállítható személyek számát és a kemping funkciót csak nagyon nyögvenyelősen (vagy inkább semennyire sem) teljesítik, így elvetettem ezt az ötletet is.

A sokféle elvárás miatt kiesett a listáról az olcsó, megbízható, viszonylag alacsony fogyasztású Suzuki Samurai, valamint az olcsó, de szintén kicsi és kevésbé kis fogyasztású Lada Niva is. Ezekben sem a csomagtér mérete, sem a kényelmesen szállítható utasok száma nem érte el a minimumot. Pedig mint könnyű terepjárók, kiválóan megállják a helyüket.


Suzuki Samurai
Lada Niva
A felénk kevésbé ismert Daihatsu modelljei (Feroza és Rocky) is az előbb említett okok miatt kerültek le a listáról.
Daihatsu Feroza
Mivel olyan autót kerestem, ami második kocsiként napi szolgálatot is teljesít (város, országút), így a fogyasztás is szempont volt. Tehát az olyan nagy benzinmotoros dögök sem jöhettek szóba, mint a Jeep Cherokee vagy a Range Rover. Pedig ezeknél a helykínálattal már nem lett volna gond, de a bőven 10 liter feletti városi fogyasztás nem tette vonzóvá egyiket sem.
Jeep Cherokee
Range Rover
Ha már nagy gépben, de vállalható fogyasztásban gondolkodunk, ott vannak a japán dízelek: Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, régebbi Nissan Terrano, Isuzu Trooper, vagy a japánoktól licenszelt technikára épülő Opel Frontera (Isuzu klón), Hyundai Galloper (Pajero-szerűség), Ssangyong Korando (Isuzu-szerűség), régi Kia Sportage (Mazdától licenszelt motor).
Mitsubishi Pajero
Nissan Patrol
Nissan Terrano
Isuzu Trooper
Opel Frontera
Hyundai Galloper
Ssangyong Korando
Kia Sportage
A baj csak az, hogy olcsón, jó állapotú dízel terepjárót nem lehet venni. Benzinest sem feltétlenül, de dízelről ne is álmodjunk! 1 millió Forint alatt nem is érdemes nekifutni, mert ugyan lehet kapni 400-500e Ft-ért is jónak tűnő Mitsubishit, Ssangyongot, Opelt, de a legtöbbnek lóg a bele, össze-vissza van tákolva, kegyetlenül rohadnak, és a megvásárlás után még egy fél vagyont bele kell ölni a gépbe, hogy napi szinten is használható legyen. Akkor meg már megint bőven 1 millió fölött van a végösszeg. Természetesen ez igaz a dízel Jeep, Land Rover, Range Rover és egyéb gépezetekre is.
Márpedig mit ér az alacsony fogyasztás, ha egyéb okokból sokat kell költeni az autóra? Nyilván nagyobb költségvetéssel kell indulni, és akkor elkerülhetők ezek a problémák.
Subaru Libero
A keret és az igény viszont adott volt, így jutottam el véletlenül a Subaruhoz. A japán gyártó összkerékhajtásos autóinak (Justy, Impreza, Legacy) megbízhatósága és téli funkcionalitása mindig is szimpatikus volt számomra. Az adatlapokat böngészve kezdett egyre jobban érdekelni a Libero:
- kapcsolható összkerékhajtás (amúgy hátul hajt)
- viszonylag nagy szabad hasmagasság
- 6 személyes
- kis fogyasztás (6-7 liter benzin)
- sok módon variálható utastér (nagy csomagtartó, ággyá alakítható hátsó két üléssor, asztallá alakítható középső üléssor stb)
- a netes vélemények szerint megbízható konstrukció
- bár egyszerre kevés darab eladó az országban, de így is viszonylag olcsón lehet hozzájutni a típushoz (akár egy drágább kerékpár áráért)
Korabeli prospektus
Korabeli prospektus
Nyilván a minibusz sem mentes a kompromisszumoktól, el kell dönteni, hogy az ember együtt tud-e élni azzal, hogy:
- szörnyen hajlamos a kasztni a rohadásra
- nagyon fapados kívül-belül
- a kicsi 3 hengeres motornak köszönhetően nem túl fürge jószág
- ritka típus, így pl. bontókban sincs hozzá túl sok alkatrész
- egy nagy terepjáróhoz képest alacsonyabb hasmagasság
- nagyon sok darabot melós autónak használtak a nagy raktér és az olcsó üzemeltetés miatt, így sok a lelakott példány

A Subaru Libero tehát (amely 1.0 és 1.2 literes 3 hengeres motorral volt elérhető) alapvetően egy összkerékhajtásos kempingbusz, amely jól variálható belterének köszönhetően cuccolásra, vadkempingre is alkalmas, a 4WD és a személygépkocsiknál nagyobb hasmagasság pedig némi terepjárást is lehetővé tesz, télen pedig ott is elmegy, ahol a 2WD autók nem, ennek ellenére nem nevezhető igazi terepjárónak. A kis japán ettől függetlenül kellemes terepjáró képességekkel rendelkezik: nincs központi differenciálmű és a terepszögei sem rosszak, viszont egy picit magasabb felépítés és egy felező hiányzik a tökéletes összképhez.

Érdekes, hogy míg nálunk szinte teljesen ismeretlen a Subaru Libero (e sorok gépelésekor mindössze 4 eladó példány szerepelt a hasznaltauto.hu adatbázisában), addig Csehországban és Lengyelországban külön klub épül e vicces és egyben praktikus minibuszra:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése