2011. július 17., vasárnap

Subaru Libero alkatrész más autókból

Féltengely gumiharang:
A Subaru Libero gyakorlatilag 10 évig volt gyártásban, így bár ritka autónak számít itthon, az alkatrész-ellátottsága jónak mondható. Azonban ha az ember szemfüles, még spórolhat is, ehhez csak azt kell tudni, hogy mely alkatrészeket érdemes más gyártók más modelljeitől átvenni. Legújabb felfedezésem az első féltengelyek külső gumiharangja. Ha a Unix webshopját nézem, akkor a legolcsóbb gumiharang 2000 Ft lenne, de ez hónapok óta nem kapható, marad a Jakoparts gyártmányú, 4200 Ft-os holmi.
A kép csak illusztráció
A Jakoparts online katalógusából azonban egyből kiderül, hogy ugyanez a gumiharang a régi Suzuki Swifthez is jó. Ebből pedig majdnem 100%-os biztonsággal következik, hogy a régi Swifthez kínált gumiharang jó lesz a Subaru Libero féltengelyére is. Márpedig a Suzuki Swift alkatrészek hazánkban kimondottan olcsónak számítanak, és ez igaz a gumiharangra is: kemény 688 Ft az ára. Mivel már ki is lett cserélve a kocsin, ezért tapasztalatból mondom, hogy tényleg jó a kocsira. A megtakarítás 3500 Ft, amiből majdnem megvan a gumiharang cseréjének munkadíja is.
Frissítés: kaptam visszajelzést azzal kapcsolatban, miszerint többen próbáltak mindenféle Suzuki gumiharangot, és általában fel sem ment, vagy szétszakadt. Ezért fontos kihangsúlyoznom, hogy csak az Unixnál kapható, Swifthez való, legolcsóbb Unix "gyártmányú" (tehát sajátmárkás) gumiharanggal van tapasztalatom, azon belül is csak az első tengely külső gumiharangjával. Erről tudom biztosan, hogy jó a Libero féltengelyére, hiszen már évek óta teszi a dolgát, probléma nélkül. Más gyártmányokkal vagy másik tengelyre való harangokkal kapcsolatban nincsenek ismereteim!

Ventilátorkapcsoló jeladó:
Mint minden öregebb autónál, a Subaru Libero esetében is kritikus pont a hűtőrendszer hibátlan működése. Ha ugyanis a ventilátort kapcsoló jeladó meghibásodik, akkor egyszerűen nem kapcsol be a hűtőventilátor, ennek következtében a motor túlmelegedik és károsodhat. Gyakori, hogy ilyenkor kiég a hengerfejtömítés, a javítás pedig súlyos tízezrekbe kerül (40000 Ft alatt nehéz megúszni). Sokszor az autó megvásárlása után nem is tűnik fel a jeladó hibája, mivel valamelyik "gondos" előző tulajdonos kivette vagy kisebb hőre nyíló típusra cserélte a termosztátot, hogy ne melegedjen túl a motor. Amikor pedig megfelelő termosztátot rakunk a kocsiba, akkor jön elő a probléma.
Az előző tulajdonos is valószínűleg azért járt így el, mert sokáig nem lehetett kapni a Subaru Libero jeladót. Az árlisták ugyan tartalmaztak több típust is, ezek azonban vagy nem kompatibilis alkatrészt jelöltek, vagy egyszerűen nem voltak raktáron és rendelni sem lehetett őket. Az áruk is magas volt, 8000 Ft körül lehetett - persze csak elvben, a gyakorlatban nem - hozzáférni. Elméletileg most tényleg kapható, legalábbis 3362 Ft-ért megfelelő menetű és kapcsolási hőmérsékletű jeladót mutat a korábban már említett Unix adatbázis, de ez sokáig nem volt így, és lehet, hogy nem is lesz mindig elérhető.
Az Angliából rendelhető jeladó
A megoldás megint az, hogy meg kell nézni, milyen autókba raktak még ilyen jeladót. A Libero külföldön is eléggé ritka jószág, de szerencsére a Subaru más modelleket is ezzel a hőgombával ruházta fel, így például a külföldön elterjedtebb Leone-t, valamint a Rex-et és az 1800 XT-t. Ha tehát ezekhez találunk jeladót, akkor a minibuszhoz is találunk. Természetesen külföldi források után érdemes kutatni. Az angol eBay-en például szállítási költséggel együtt 4000 Ft-ért tudunk hozzájutni a kérdéses jeladóhoz!

Felni:
Ebből a szempontból kimondottan előnyös típus a Libero, ugyanis a 13"-os Volkswagen és Opel felnik szépen passzolnak a japán minibuszra. A Libero gyári mérete:
Osztókör: 4x100
Középfurat: 56 mm
ET: 44.5 mm
Gumiméret: 155/80R13
Felni szélessége: 4.5"
A Volkswagen és Opel 13" felnik jók a Subarura is

Az Opel és Volkswagen felnik osztóköre ugyanekkora, a középfuratuk picit nagyobb (kb. 57 mm), az ET-jük pedig csak pár milliméterben tér el, így gond nélkül felrakhatók a Subarura. Nekem jelenleg egy VW Golf felniszetten fut a masina.

Hátsó rugó:
A hátsó rugók hajlamosak 20 év után összeülni vagy eltörni (utóbbi inkább a rendszeres túlterhelés következménye, amikor teherautónak képzelik a kocsit és köbméternyi fát/cementet cuccolnak vele), ilyenkor a csere gondot okozhat, mert bontóban vagy nincs, vagy összeült már az is. A katalógusokban általában téves méretekkel szerepel, az azonos átmérőjű rugók közül pedig némelyik nem elég erős a kocsi hátuljának megtartásához. A Subaru Libero hátsó rugó külső átmérője kb. 99 mm. Keménységben és átmérőben körülbelül a Mercedes rugói állnak közel a Subaruhoz, csupán méretre kell őket vágni. Elvileg az alábbi típusok rugói felelnek a Libero számára:
W201 (190D) hátsó
W124 hátsó
W202 hátsó (1993-2000 között)
W203 hátsó
W210 hátsó
A Mercedes több modelljénél is a hátsó rugó átmérője megegyezik a Subaruéval
Például a W124-es rugóit a Subaru gyári rugójához képest picit rövidebbre kell vágni, így tartja rendes magasságban a kocsi hátulját. Ha a gyárival egyező hosszra vágjuk, akkor túlságosan kiemeli a kocsi fenekét, ami rossz kerékdőléshez és a féltengelyek durva terheléséhez vezet.

Összegzés:
Ha viszonylag ritka autóhoz keresünk alkatrészt, érdemes a nagy utángyártók (pl. Japanparts, Jakoparts) online katalógusait átlapozni, hogy a kérdéses alkatrész még mely másik típusban kapott helyet, mert így előfordulhat, hogy viszonylag olcsón be tudjuk szerezni az itthon nem kapható alkatrészt külföldről, vagy csak egyszerűen spórolhatunk azzal, ha nem a mi kocsinkhoz, hanem az adott alkatrész szempontjából vele kompatibilis autóhoz rendelünk (lásd a fenti gumiharangos példát).

12 megjegyzés:

  1. Üdvözlöm!

    Nemrég vásároltam egy libero kisbuszt, esetleg megtudná mondani, hogy a fűtést hogyan lehet bekapcsolni, se elől, sem hátul nem tudom beinditani, de még a párátlanító ventillátor kapcsolóját sem találom.
    Mevételkor(ma) 300 km jöttem vele hazáig gond nélkül csak a fűtés hiányzott.
    Válaszát köszönöm.
    Tisztelettel: Kipe Norbert

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A fűtéshez a konzolon értelemszerűen a piros irányba kell húzni a hőfokszabályzót, a szellőztető ventilátort pedig a szivargyújtó melletti kerek gombbal lehet állítani, 2 fokozatban. Azt azonban tudni kell, hogy a fűtésrendszer úgy van kialakítva, hogy csak az ablakra vagy lábra tud meleget fújni, "arcra" nem vezet meleg levegőt. Ez becsapós, hiszen a legtöbb autón ott is jön meleg. A hátsó üléssor lábánál lévő lábtérfűtést a műszerfal jobb szélén lévő hátsó ablaktörlő kapcsolója melletti gombbal (REAR HEATER) lehet beindítani, meleg pedig csak akkor fog ott jönni, ha a hőfokszabályzó melegre van állíta. A meleghez az is kell, hogy a motor már kellően be legyen melegedve, tehát a hőmérő már valahol a skála közepe körül tartson, alatta nem igazán fog értékelhető fűtést produkálni.

      Ha a kapcsolók aktiválása ellenére nem indul egyik ventilátor sem, akkor a biztosítéktáblával célszerű kezdeni az ellenőrzést, ez ott található a bal térd felett, FUSE feliratú, kipattintható fedél alatt. A fedél belsejében magyarázat található mindegyik biztosíték szerepéről. Ha a biztosítékok rendben, de mégsem mennek a ventilátorok, akkor multiméterrel ki kell mérni, hogy kontakthibáról vagy a szellőztető egységek meghibásodásáról van-e szó.

      Ha még nem találta volna meg, ajánlom a Subaru Klub fórum Libero topikját (http://forum.subaruklub.hu/viewtopic.php?f=22&t=1867), ahol több tapasztalt Libero tulajdonos is megfordul, illetve érdemes beszerezni a típushoz való javítási kézikönyvet (http://www.grando.hu/subaru-javitasi-kezikonyv-subaru-libero-1518413028), ami nem olcsó ugyan (néha akad egy-egy használt példány is olcsóbban a vaterán), ráadásul több helyen nem is teljesen helyes, de az általános karbantartáshoz, problémamegoldáshoz, és a típusra jellemző speciális dolgok működési elvének megértéséhez (összkerékhajtás, egyedi hűtés-fűtés, vákuumcsövezés stb.) kimondottan jó segítség szokott lenni.

      Törlés
    2. Köszönöm a segítségét. A probléma eléggé öszetetre sikeredett, kiderült, hogy a hátsó fűtés kompletten hiányzik és a termosztát sincs benne.
      Továbbá a ventillátor jeladó sem működik, ugyanis egy rejtett kapcsolóval lehet bekapcsolni a hűtőventillátort.
      Mindezek ellenére szerencsére teljesitette a hazavezető utat.
      Egyre erősebb a gyanúm, hogy nem foglalkoztak kellőképpen az autóval,de viszonylag jó áron vásároltam, ezért nem bánom.
      Rendbe rakom és használom.
      A könyvet megrendeltem, a fórumot megnézem.
      Mégegyszer köszönöm a segítségét.

      Törlés
  2. Szép napot kívánok.
    Egy kis segítséget szeretnék kérni lemezfelni vásárláshoz. Lett egy Subaru Libero gépjárművem és most szeretnék lemezfelnit téli gumival feltenni. A bajom csak annyi hogy a sok megkérdezett ember mind mást mond. Kaptam egy Opel 13 colos, ET49-es felnit. Az lenne a kérdésem használhatom e?
    Válaszát előre is köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha a osztókör és a középfurat stimmel, akkor szerintem a 49-es ET-vel rendelkező felni is felrakható a Subarura. Mindössze 4.5 mm-rel beljebb kerül a felni a gyárihoz képest, de ez nem túl jelentős eltérés, nem hinném, hogy emiatt már beleérne valamibe, vagy útban lenne a féknyereg.
      Nekem van/volt Opel, VW és Honda felnim is, mindegyik felment a Subarura, pedig az ET értékében biztos voltak eltérések a gyárihoz képest.

      Törlés
  3. Már 16 éve van egy Liberóm. Kezdetben nagyon sok motorikus baj volt vele, de sikerült mindent a helyére rakni, és megbízható kis gép lett. Most azonban olyan hibát produkál, amellyel sehogy sem boldogulok.
    Egyszer csak elkezdett rángatni. (Állandó sebességnél) 60 fölött nagyon lassan gyorsul. Hideg motornál változik az alapjárat. Bemelegedett motornál még jobban ingadozik, és le is áll. Kitakarítottam és beállítottam a porlasztót. Kitakarítottam a gyújtáselosztót, a gyertyákat, a légszűrőházat. Ellenőriztem a gyújtókábeleket, az üzemanyagellátást, a vákuumcsöveket, stb; de sehol nem találtam hibát. Az alapjárati csavart is drasztikusan rácsavartam, de az sem segített. Gyanakszom, hogy a vákuumcsöveknél lehet valami probléma, de nem tudom mi.
    Ha van valami ötleted, akkor kérlek segíts!

    VálaszTörlés
  4. Nem lehet, hogy csereérett lett a trafó?
    A tiéd kézi vagy automata szivatós? Esetleg ott nem lehet valami gebasz?
    Ha a vákuumcsövekre gyanakszol, érdemes egyesével levenni őket és "nyomáspróbázni" (megfújni befogott véggel), esetleg egyből cserélni is, hiszen nem nagy pénz.
    De sajnos biztos ötletem nincs, én is csak tippelek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Automata szívatós. Az rendesen működik. A trafót hogyan lehet leellenőrizni?
      A vákuumcsövek sérülésmentesek, de a motortérben bal hátul (a főbiztosíték előtt) van egy zöld valami, amiből kijön két vezeték és L alakban két vákuumcső. Konkrétan erre gyanakszom. De mi ez? Hogyan kell működnie, és honnan kapja a vezérlést?

      Törlés
  5. Üdvözlöm, subaru libero 1990-es bal első rugó tört el, erre nincs csereötlete? Valamint még a kézifékkötelet kell cserélnem. Válaszát előre is köszönöm. Üdv. Szabó Zoltán

    VálaszTörlés
  6. Üdvözlöm, subaru libero 1990-es bal első rugó tört el, erre nincs csereötlete? Valamint még a kézifékkötelet kell cserélnem. Válaszát előre is köszönöm. Üdv. Szabó Zoltán

    VálaszTörlés
  7. Sajnos pl a fenti cikkben annyi a pontatlanság, hogy nem is tudnám komolyan venni az egész oldalt. Ha valaki ennyire nem ismerei a szeretett autóját, miért osztja az észt ?

    VálaszTörlés
  8. Kerek szepen segitseget! Van egy 1992-es Liberonk, meg mindig nagyon j0, (csak 90000-et futott )imadom.
    Most beteg, a hall jalado-t kellene cserelni. Hol tudok ilyet beszerezni?
    Koszonettel, Lihovay Eva

    VálaszTörlés