2013. december 4., szerda

Sötétítésről világosan 2. rész - tudnivalók az autófóliák típusairól, tulajdonságairól és a felhelyezési eljárásokról

Aki olvasta a fóliázásról szóló sorozat 1. részét, az tudja, milyen szabályokat betartva lehet legálisan sötétíteni, fóliázni az autót. Azonban fólia és fólia között is nagy különbség lehet, mindegyik más igényeknek próbál megfelelni. Lássuk, milyen céllal történhet a járművek fóliázása:

A sötétítés kiváló optikai tuning
- Optikai tuning. A sötétített ablak egyszerűen jól néz ki, viszonylag olcsón fel lehet vele dobni az autó külalakját.

- Betekintés elleni védelem. Árufuvarozásra (is) használt járműveknél bevett szokás az ablakok masszív sötétítése, ami megakadályozza azt, hogy kívülről belássanak a raktérbe. Ez személygépkocsiknál is hasznos lehet, hiszen így nem kell aggódni, hogy a hátsó ülésen felejtett kabát, táska stb. miatt feltörik a kocsit. Igaz a mondás, miszerint alkalom szüli a tolvajt - ha szem előtt van az érték, nagyobb valószínűséggel próbálja valaki elemelni.

- Kilátást javító fóliázás. Ez főleg az első szélvédőre felhelyezett fóliákra (azon belül is a napellenző csíkra) igaz, hiszen tűző napsütésben néha jobban látunk, ha nem vakít a fény, elég csak a kereszteződésben a fejünk fölött lógó közlekedési lámpára gondolni - mennyivel könnyebb eldönteni, hogy mikor vált zöldre, ha közben nem vakulunk meg!

- Hő-, és UV-szűrés. Kaphatók olyan fóliák is (gyakran említik őket víztiszta fóliaként), melyek szinte észrevehetetlen mértékben sötétítenek csupán, az UV-, és infrasugarakat viszont hatékonyan szűrik. A Nap fénye három osztályba sorolható: látható fény, UV sugárzás, infravörös sugárzás. Az UV-t nem kell bemutatni, rongálja a bőrünket és a szemünket, kiszívja a műanyagot, mattá teszi a fényszórók foncsorát, szóval nem szeretjük. Az infrát pedig felfoghatjuk hősugárzásként, vagyis ez felelős a kocsi nyári "felfűtéséért". A víztiszta fóliák mellett a sötétítő fóliák többsége is szűri az UV-, és infrasugarakat, mindegyik más mértékben.

Természetesen az itt felsorolt 4 igény akár egyetlen fóliával is megvalósítható. Egy fóliát az alábbi fontosabb paraméterek jellemeznek:

- Szerkezet. 3 főbb gyártástechnológiai eljárás különböztethető meg, ezek élettartama, szűrőképessége, megjelenése és persze az ára is különböző. A legegyszerűbb eljárás a mélyszínezés, az ilyen fóliák rendelkeznek a leggyengébb szűrési képességekkel, valamint előbb fakulnak ki, mint a drágább anyagok, a garanciaidő is rövidebb. Jellemzően a betekintés ellen szokták alkalmazni, furgonokra ideális, egyszerű optikai tuninghoz is jó. Ennél komolyabbak a fémezett fóliák, melyek vékony fémréteget is tartalmaznak, így ezeknek nagyobb a szűrőképessége, valamint tartósabbak is. Aki az optikai tuning mellett némi hővédelemben is gondolkodik, annak ez a kategória jelenti a legjobb ár-rték arányt. Az extrább fémötvözeteket használó fóliák a nagyobb hővédelem mellett további előnyös tulajdonsággal bírnak: színezékmentesek, tehát úgy sötétítenek, hogy közben az üveg színe nem változik. Fémezés helyett kerámia alapú fóliák is elérhetők, ezek előnye az, hogy nem szűrik a rádióhullámokat (gyenge GPS és mobiltelefonos vétel esetén már számíthat a különbség).

A feketén kívül más színeket is választhatunk
- Szín. Bár a legtöbb autót fekete fóliával sötétítik, érdemes tudni, hogy több árnyalatból is lehet választani, a kevésbé extra zöldes és kékes színektől kezdve egészen az ezüstös vagy arany árnyalatig.

- Látható fényáteresztés. Ez dönti el a sötétítés mértékét. Százalékban adják meg, értéke jellemzően 3-90% között mozog.

- Látható fényvisszaverés (reflexió). Magyarul tükröződés. Van, aki a sötét matt felületre esküszik, másoknak az jön be, ha minél jobban csillog a fólia. Szintén százalékban adják meg, értéke jellemzően 20% alatt marad.

- UV-szűrés. Ma már a legolcsóbb fóliák is legalább 93%-os szűrőképességgel rendelkeznek, a puccosabb darabok pedig 99%-nál is magasabb hányadát fogják meg a káros sugaraknak. Gyakorlati szempontból nincs komoly különbség.

- Infraszűrés. Itt jön ki igazán a különbség fólia és fólia között! Az egyszerűbb típusok 10-15%-át tartják vissza az infrasugaraknak, a direkt erre kihegyezett fóliák akár 75-80%-át is kiszűrik.

- Garancia. A belépőszintű típusokra 3 évnél nem adnak több garanciát, a high-tech fóliákra azonban 10 évet is vállalnak. A garancia jellemzően a buborékosodás, törés és leválás mellett a gagyi cuccoknál viszonylag gyorsan jelentkező fémkiválás és ragasztóhiba esetén is érvényes. A középkategória 5-7 éves garanciával kapható, az igazán komoly fóliákra pedig akár 10 év garanciát is vállalnak a cégek.
Vannak még egyéb paraméterek is, pl. a karcálló rétegek száma, a fólia vastagsága, de ezekben nincs jelentős, a vevő által is mérhető, tapasztalható különbség.

Amiről nem (mindig) szólnak a reklámanyagok
:

- A belátás elleni védelemnek két lépcsője létezik. Az egyik esetben csak olyan szintű a sötétítés, hogy ne szúrjon szemet az utcán sétáló gazfickóknak a csomagtartóban (pl. kombi) vagy az ülésen hagyott értéktárgy, de a direkt leskelődők ellen ez nem elégséges védelem, közelről belátni a kocsiba. Erre megoldás lehet a masszív sötétítés, egy 3-5%-os fényáteresztő képességű fólián már tényleg nem fog belátni a rosszfiú. A nagyon sötét fólia azonban a tulajdonos életét is megkeserítheti, hiszen rosszabb fényviszonyok (felhős idő, éjszaka, parkolóház stb) kilátni is nehéz az autóból. Különösen akkor, ha a szabályokra fittyet hányva az első oldalsó ablakokra is sötét fólia került. Egyszerű tehát az alapszabály: ahová nehéz belátni, onnét kilátni sem könnyű.

- Hővédelem. Bár van olyan fólia, amit direkt úgy reklámoznak, hogy segítségével csökkenthető a klíma használata, azért illúzióink ne legyenek: a tűző napon hagyott autóban pár óra múlva így is meleg lesz. A napsugarak ugyanis az ablakok mellett a teljes karosszériát is melegítik, ez ellen pedig a fólia nem tehet semmit. Tehát aki arra számít, hogy a klíma nélküli kocsija a fóliázás után olyan lesz, mint egy klímás típus - csalódni fog. Az viszont igaz, hogy menet közben már érezhető a különbség: elég csak arra gondolni, hányszor égett le az ablak felöli kezünk egy egész napos autózás során, mondjuk úton a tengerpart felé. Itt az UV-, és az infraszűrés együttes hatása a bőrünket és szemünket is kíméli, hiszen az égető napsugarak több mint felét (akár 80%-át) ki lehet szűrni a megfelelő fóliával!

- Felhelyezési technika. Alapvetően 2 módszert lehet megkülönböztetni, az egyik a szétszerelés nélküli, a másik a szétszerelős. Utóbbinál az ablaküvegeket kiszerelik, és úgy helyezik fel a fóliákat, a másik módszernél pedig kiszerelés nélkül, a helyükön rakják fel a sötétítést. Mindkét módszernek vannak előnyei és hátrányai is.
A kiszerelős eljárás nyújtja a legjobb minőséget, ezáltal a leghosszabb várható élettartamot, mivel:
¤ könnyebb hozzáférni az üveghez
¤ az üveg teljes felülete fóliázásra kerül, nem csak a "kilátszó" részek (gondoljunk bele, mennyi üveg marad még az ajtóban, amikor teljesen felhúzzuk az ablakot)
Sok múlik a fóliázó szakértelmén
¤ könnyebb helyben megszárítani a ragasztást (tehát elméletileg tökéletesen fóliázott autót kap a tulajdonos a nap végére)
¤ A betörés és szilánkos törés elleni védelmet szolgáló fóliákat csak ilyen technikával tudják hatékonyan felhelyezni.
Hátrányai a következők:
¤ kiszereléskor sérülhetnek alkatrészek (ez az autó állapotától, korától is függ, ritkán fordul elő)
¤ a ki/beszerelés miatt időigényes
¤ jelentősen drágább
A kiszerelés nélküli eljárás előnyei ebből már jól látszanak:
¤ gyors
¤ olcsóbb
¤ alapvetően megfelelő minőséget nyújt ez az eljárás is
Érdemes ismerni a hátrányait is:
¤ rövidebb várható élettartam (sok múlik a munka minőségén)
¤ nem tökéletes betörés és szilánkos törés elleni védelem
¤ hosszú száradási idő
¤ esetleges komplikációk
A gyakorlatban a száradási idővel és az ezzel összefüggésben előkerülő komplikációkkal érdemes foglalkozni. A kiszerelés nélkül fóliázók azt tanácsolják, hogy felhelyezés után még hosszú órákon át ne huzogassuk az ablakokat, ne érjünk hozzájuk és ne próbáljuk tisztítani őket. Akad olyan cég is, amelyik 3-7 napot jelöl meg a teljes száradás időtartamaként. A száradás ideje alatt tehát ügyelni kell arra, hogy a fóliázott ablakokat ne piszkáljuk. De nem ez az egyetlen probléma: a száradás során úgy tűnhet, mintha rosszul lenne felhelyezve, víz marad az üveg és a fólia között. Ez elméletileg természetes folyamat, a száradás végére el kell tűnnie, a gondok ott kezdődnek, ha ez mégsem történik meg. Ilyenkor vissza kell menni a műhelybe, és élni a garanciális csere lehetőségével.

- Emiatt is fontos a korrekt műhely kiválasztása. Kiszerelés nélkül is lehet tökéletes, igényes munkát végezni, rengeteg elégedett autótulajdonos állítja ezt a különböző fórumokon. Minden a munkát végzők szaktudásán és hozzáállásán múlik. Hazánkban a fóliázó cégek jellemzően 3-4 fóliagyártó cég termékeit használják, tehát a különbség nem is a felhasznált anyagban, sokkal inkább a munka minőségében rejlik. Eltérő lehet a műhelyek felszereltsége, kialakítása és a fóliázásra fordított idő mennyisége is. Nem mindig a legolcsóbb árajánlattal jár jól az ember...

- Trükkök a garanciával. Arról már volt szó, hogy a komolyabb fóliákra több garanciát vállalnak, mint az olcsóbb cuccokra, arról viszont még nem beszéltünk, hogy ugyanazt a fóliát is kínálhatják eltérő garanciális idővel a fóliázók. Nem árt erre figyelni, hiszen vannak olyan műhelyek, amelyek pl. a 7 éves garidőből lecsípnek 2 évet, így csak 5 évig él a garancia. Ez nyilván csökkenti a szolgáltatás értékét.

- Ár. A legnagyobb különbségek talán az árak terén tapasztalhatók, ugyanolyan fólia, felhelyezési módszer és garancia esetén is akár 30-100%-os eltérés lehet két fóliás árajánlata között! Érdemes tehát az autó sötétítése előtt több helyről is árajánlatot kérni, hiszen 5 számjegyű megtakarítás érhető el a gondosan megválasztott céggel, ráadásul így könnyebb megtalálni a számunkra szimpatikus műhelyt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése